WAT zeggen anderen

Door de coaching leerde ik hoe belangrijk het is om tijd voor mezelf te nemen en mezelf op de eerste plaats te zetten. De informatie rond stress leverde me nieuwe inzichten op in de achtergrond van stress. De ‘cirkel van 8’ en RET waren een echte eye opener voor mij en hielpen me het heft in handen te nemen en mijn interne communicatie aan te passen. Me bewust worden en zijn dat ik altijd de keuze heb om te KIK’ken of te DIP’pen; dat het je gedachten zijn die je gevoelens en je gedrag bepalen; dat het is hoe je met een gebeurtenis omgaat en niet de gebeurtenis zelf die je stress geeft, zijn de belangrijkste inzichten die dit traject met opleverden. Door bewust met mijn gedachten om te gaan, SLOW toe te passen en vooral energiegevende dingen te doen en energievreters te bannen zal ik mijn veerkracht bewaken om zo terugval te voorkomen. Ik vind het ook fijn dat wat ik leerde, kan uitdragen naar de mensen rondom mij en hen op die manier kan inspireren.

– Anoniem, 22 november 2019 –

Wat heb je er voor jezelf uitgehaald?

Ik heb geleerd dat je moet opletten met wat je denkt. Je brein kan blijkbaar geen onderscheid maken tussen wat je denkt en wat de realiteit is. Op deze manier kan je jezelf helemaal de grond inboren.

Ik kies nu liever voor positief in plaats van negatief te fantaseren!

Ik leerde vooral ook mezelf ok te vinden zoals ik ben, mezelf graag te zien en goed voor mezelf te zorgen. Hoe meer ik dit luidop zei tegen mezelf, hoe meer het ook echt zo aanvoelde. Ik ontdekte mijn eigen sterktes en talenten en zag dat ik veel meer in mijn leven kon steken dan ik voordien dacht. Ik durfde weer dromen en die dromen ook zo mogelijk realiseren.

Het was een zalig gevoel plots te voelen dat ik zelf mijn leven kon leven ipv geleefd te worden.Ik probeerde al zo vaak zelf de belemmerende symptomen van mijn perfectionismepatroon de baas te worden, maar dit lukte mij nooit. Het OCP traject heeft mij hierbij wonderwel kunnen helpen en heeft ervoor gezorgd dat ik mijn perfectionisme niet meer “haat” maar er nu de positieve elementen uit apprecieer. Daarnaast vul ik dit nu aan door de aanwezigheid van het vrije kind in mij terug toe te laten.  Superfijn is dat!

Wat ga je zelf doen om veerkracht te bewaken en / of herval te voorkomen?

Nu ik terug herstart met werken heb ik ervoor gezorgd dat mijn agenda wat vrijgemaakt is de komende maand, zodat ik naast het werk voldoende ontspanningsmomenten en energiegevers kan inbouwen waar nodig.

Ik zal mijn aantal sportmomenten in de week minderen van 2 naar 1x, poetsmomenten ook van 2 naar 1x en niet teveel zaken plannen, ook de leuke sociale contacten. Zo kan ik op de dag zelf kiezen of ik iets inplan of niet, afhankelijk van hoe ik mij voel. Ik ben van plan goed te luisteren naar de signalen van mijn lichaam en aan zelfzorg te doen.

Ik zal ook wat hulp vragen aan mijn ouders om eens eten te maken of eens te rijden voor de activiteiten van de kids.

Als ik thuiskom van het werk zou ik graag elke keer mezelf een half uur me-time geven (dit zal wel een uitdaging zijn voor mij…)

Dicht bij mezelf blijven.

Ik wil je nogmaals super hard bedanken voor alles wat je reeds voor mij betekend hebt. Zonder jou zou dit mij allemaal nooit gelukt zijn en ben dus héél dankbaar dat jij op mijn pad bent gekomen. (is eentje die al paar keer in de dankbaarheidspot terecht gekomen is hoor!! ☺ )

Ik stuur je graag een link door naar een liedje die ik heel mooi vind en waarin ik jou eigenlijk tegen mij hoor zingen :  https://www.youtube.com/watch?v=e43bpH5rjzQ

Mooi hé!! ☺

– Anoniem, 13 november 2019 –

Voor ik aan het traject begon, was ik enorm streng voor mezelf. Vandaag voel ik echter met opluchting dat ik daar in gegroeid ben; ik ben nog steeds streng maar veel minder dan vroeger. Dankzij het kennismaken met mijn delen, met mijn ‘team’, heb ik mildheid voor mezelf een mooie en terechte plaats gegeven in mijn leven. Door het bijhouden van het dagboek werd ik me ook veel bewuster van mijn gedrag. Ik heb meer oog gekregen voor wat goed gaat in mijn leven en voor nieuw patroon dat mij vooruit helpt. Ik hield een met de hand geschreven dagboek bij en merkte dat het overtikken vóór de sessie die bewustwording versterkte. Het hielp me om de verandering en het goede te zien. Daarom heb ik me voorgenomen om ook na het traject dit dagboek verder te vullen met de (soms kleine) dingen die goed gaan, momenten waar ik dankbaar voor ben. Ik zal ook zo vaak mogelijk contact met mijn delen blijven maken zodat ik mezelf eraan herinner dat ik uit een geheel van mooie, sterke delen besta. Desondanks mijn angst en twijfels over de toekomst, denk ik door dit traject meer “Het komt wel goed met mij!”.

– Anoniem, 13 oktober 2019 –

Ik heb veel gehad aan de sessies, het deed deugd dat je van in het begin geloofde dat heel wel wat medische problemen aan de basis lagen van mijn stress gerelateerde klachten.
Het enthousiasme waarmee je de info van de verschillende sessies hebt doorgegeven zijn een goede motivatie om ermee verder te gaan. Er werden zaken aangeleerd waarop ik vaak zal kunnen terugvallen op moeilijke momenten, dikke merci daarvoor.

– Anoniem, 24 juli 2019 –

Ik ben mij traject met je gestart op 26 febr en we hebben elkaar de laatste keer gezien op 30 april. Het was gek om met je aan dit traject te beginnen. Contact leggen met mijn delen….. Dat klonk  me vreemd, ik hield er bijna een lachbui aan over (die eerste keer),  maar ik had me geëngageerd dus ik ging erin mee. En vreemd genoeg kwamen die delen in me wakker en hadden deze wel degelijk hun eigen zeg te doen. Tussen de sessies door merkte ik verandering, niet alles liep beter maar er kwamen steeds meer nieuwe en betere patronen. Sinds ik je niet meer gezien heb spreek ik dagelijks (onder de douche) mijn delen nog eens toe. Ik koester ze en vertel hen elke morgen dat we er weer tegenaan zullen gaan, dat we het met zijn drieën leuk zullen hebben. Voor de rest van de dag schuiven die delen op de achtergrond, maar ja ze zijn er toch wel ! De laatste weken kan ik mijn delen zelfs goed visualiseren  :   “L” die gestaag stap per stap richting de zon (congé) stapt en “P” die enthousiast op de rug van “L” zit te hupsen en hem zit aan te moedigen.

Ik merk duidelijk dat ik meer energie heb, er vrolijker tegenaan ga. Ik werk nog steeds evenveel (of misschien zelfs meer) dan vroeger, maar met meer zin en veel meer met een opgeheven hoofd.

Ik zie nog veel dat ‘moet’ gebeuren maar ik verstijf en verstar niet meer maar schiet in actie 1 ding per ding afhandelen.  En ik kan genieten van wat reeds afgewerkt is.

Ik kan net iets beter mijn prioriteiten stellen en mijn grenzen bepalen van tijd tot tijd is het bewust me-time en land ik in een hoekje met een boekje, heerlijk !!

Dikke knuffel en merci voor je mooie werk.

– G.R., 15 juli 2019 –

Ondertussen paar maanden na de laatste sessie…  Ik voel me goed!

Ik herinner me nog levendig de start van de coaching : zoekende, onrustig, geen weet met mezelf, gedachten die blijven rondhangen, uitstelgedrag, blokkeren bij eenvoudige keuzes maken. In je achterhoofd weet je dat het niet goed zit maar je kan er de vinger niet op leggen. Je wil je doel bereiken maar weet niet hoe? Wat wil ik eigenlijk bereiken? Rust of nét doen ? Ik maak mezelf iets wijs…

De eerste sessies waren heel ingrijpend. Ik dacht voortdurend : dit wordt niets, er is iets mis met me, ik deed té hard mijn best, had geen vat op de oefeningen. En toch…. Inès nam me mee, liet me niet los. Haar volharding wierp zijn vruchten af. Ik heb vooral geleerd dat alles begint met ’acceptatie’ en dat je pas stappen vooruit zet mits ‘actie’. Geloof me, weerstand en angst waren alom aanwezig wanneer ze me oefeningen voorschotelde of een spiegel voorhield, laat staan de woorden ‘stapje vooruitzetten‘ uitsprak. En toch…. Ik paste deze toe en merkte zelf mijn eigen evolutie op:

Herkennen van je eigen stressveroorzakers, ontdekken en toepassen van gewenst gevoel en gedachten, omgaan met conflicten en angst, relativeren, verminderen perfectionisme, versterken van mijn talenten en deze inzetten om stressverlagend te handelen, eigen communicatiestijl ontleden en herformuleren, uitstelgedrag reduceren, piekeren en irrationele gedachten aanpakken, inzetten op het onbewuste, zelfveroordeling wegwerken. Ongelofelijk hoe dit allemaal samenhangt.

Dit traject was het beste die ik mezelf kon geven. Is alles nu perfect ? Nee hoor en het mooie is… het is oké. Ik heb nu de veerkracht, dynamisme om mezelf verder te ontplooien en de bagage om te wéten dat ik kan vertrouwen op mijn eigen kunnen. Bij moeilijke situaties schakel ik sneller door de kijken in kansen i.p.v. te denken in problemen.

Een start van een mooiere versie van mezelf…. Dankbaar & Tevreden.

– Anoniem, 9 juli 2019 –